Vorig jaar tijdens gamescom kwam ik een game tegen waar ik erg van kon genieten en smakelijk om moest lachen, Shoe it All! De bedoeling van het spel: schommelen en je schoen uitschoppen. Tegen een boom, een duif, door een ruit, eigenlijk alles.
Ik had dan ook behoorlijk veel zin om op de schommel te klimmen en mijn schoenen uit te schoppen tegen alles wat ik tegen zou komen. Ieder level krijg ik een aantal schoenen om uit te schoppen en is er een doel te behalen. Soms is deze heel duidelijk, zoals het raken van een stopbord in het eerste level. Gaandeweg moet je echter meer doen om een level te behalen, zodat het slopen van een kast of het raken van een man op een segway. Als je je doel behaalt voordat al je schoenen op zijn mag je door naar het volgende level.
Per level zijn drie doelen te behalen. Het hoofddoel om verder te kunnen en twee bonusdoelen. Dit is bijvoorbeeld het halen van het hoofddoel met maar één schoen, het halen binnen een bepaalde tijd of iets speciaals raken in het level. Overigens is een level niets meer dan de speler op een schommel, een berg schoenen en daar tegenover het doel wat je moet raken. Je hoeft dus niet te lopen, springen, verplaatsen, maar je hoeft alleen maar heen en weer te schommelen en de schoen op precies het juiste moment uitschoppen.

Voor de versie die wij mochten proberen zijn er twee hoofdstukken om te spelen, die later nog zullen worden aangevuld voor de volledige release. Door alle drie de doelen voor alle levels te halen, kun je ook nog eens bonuslevels ontgrendelen, voor nog meer slingerplezier. Al met al is de speeltijd niet heel lang als je een beetje goed kunt mikken. Ik was in iets meer dan een uur klaar. Het behalen van alle drie de doelen is wat meer uitdagend trouwens. Om bijvoorbeeld met maar vijf schoenen de eindbaas te verslaan, dat kostte me wel wat pogingen. Als iets heel veel moeite kost, geef ik het trouwens soms gewoon op, maar dat was bij Shoe it All! niet het geval. Omdat je zo makkelijk en zo snel weer opnieuw kunt proberen is het verleidelijk om door te gaan tot het lukt. Het gemiddelde level duurt minder dan een minuut, dus je kunt je voorstellen dat je aardig wat pogingen kunt doen in een uur tijd.
Het is trouwens niet zo makkelijk als dat het klinkt. Om te schommelen moet je een beetje ritme aanhouden en het uitslingeren van je schoen moet op precies het juiste moment. Doe je het te vroeg, dan stuitert het direct weer op de grond, maar als je te lang wacht gaat je schoen misschien weer te hoog. Timing en precisie is dus van groot belang en is iets wat je wel wat meer onder de knie krijgt door veel te oefenen. Met een simpele druk op de knop begin je het level gewoon weer opnieuw, appeltje eitje! Belangrijk detail, het karakter gebruikt de voornaamwoorden they/them ofwel zij/hen. Daarmee geeft de game ruimte aan iedereen, zodat alle spelers zich kunnen identificeren en kunnen zijn wie ze willen zijn.
Shoe it All! Bracht me echt even terug naar mijn kindertijd, toen ik op de schommel zat en probeerde mijn schoenen zo ver mogelijk weg te slingeren. Ik had dan meestal niet zoveel te raken, behalve misschien een boom of een zandbak. Dus dit was natuurlijk een prachtige manier om de fantasie die ik als kind soms had op het scherm terug te zien komen. Met simpele, kleurrijke, vrolijke en maffe animaties krijg je te horen of je iets hebt behaald. Precies datgene wat in mijn hoofd tevoorschijn kwam als ik mijn schoen in het denkbeeldige zwembad had gemikt of tegen het hoofd van mijn aartsvijand (niet echt natuurlijk).

Shoe it All! heeft nog geen releasedatum, maar belooft snel te komen. Er is al wel een demo die je kunt spelen om alvast te oefenen voor het echte werk. De eerste reacties van spelers zijn in ieder geval erg positief en daar kan ik me bij aansluiten. Ik heb wel zin in de volledige release om nog meer schoenen te kunnen smijten. De game is alvast te Wishlisten op Steam, zodat je niets mist wanneer de volledige game uitkomt.

