Wordt Paralives een succesvolle Sims concurrent?

Wordt Paralives een succesvolle Sims concurrent?

Wie kent De Sims nou niet? Of je nou fan bent of de game misschien nog nooit hebt aangeraakt,ongetwijfeld heb je er wel eens over gehoord of er iets van gezien. De Sims draait al jaren mee, is inmiddels aanbeland bij De Sims 4 (ook al 11 jaar oud) en heeft ontzettend veel uitbreidingen. De laatste jaren zijn spelers echter niet altijd tevreden over de weg die ze inslaan. Is het tijd voor wat nieuws?


Er worden natuurlijk wel vaker levenssimulaties gemaakt. Van Habbo tot het recente inZOI, van pixels tot superrealistische graphics, van lekker basic tot complex. Er zijn vele manieren om het leven te simuleren en het blijft een populair genre. Het is voor velen dé manier om tijdelijk uit het echte leven te ontsnappen en te proeven aan wat misschien ooit kan zijn. Niet alleen het maken van een persoon en diens leven leven, ook het maken en inrichten van een huis is vaak een groot onderdeel van levenssims. Het aankomende Paralives heeft deze factoren dan ook niet links laten liggen.

In Paralives speel je in een open wereld die je zelf kunt aanpassen. Van het bouwen van huizen en deze inrichten tot het maken van de vele karakters die in jouw wereld moeten leven. Ik voel al een lekkere tijdsbesteding opkomen! Zoals je hieronder ziet ben je vrij om karakters aan te passen naar jouw wens. Het lijkt erop dat je geen beperkt aantal keuzes hebt, maar vooral vrij bent om metertjes te schuiven zodat de verhoudingen voor jou kloppen. Ik ben wel erg benieuwd naar de keuze in kleding, maar daar gaan we hopelijk snel meer van zien.

In ben wel fan van de cartoony stijl. Het realistische van inZOI vind ik persoonlijk erg creepy (net als die uncanny valley Sims van De Sims 3), maar deze comicbook achtige karakters zijn wel echt mijn ding. Wat je in de trailer terugziet is de vrijheid van het bouwen van huizen. Paralives Studio vertelt dat je niet gebonden bent aan een grid (dus het bouwen binnen bepaalde vlakken), maar dat je juist vrij bent om te vormen en te bouwen. Dit geeft spelers heel veel creatieve vrijheid, die bijvoorbeeld bij de Sims nog wel eens mist. Creatieve Sim-bouwers hebben vaak veel codes waarmee ze de mooiste creaties kunnen maken, maar niet iedereen is zo vaardig Paralives lijkt dan deze drempel wat te verlagen. Zo kan iedereen wat meer vrijheid ervaren in het bouwen.

De game lijkt op deze manier dus echt wel veel potentie te hebben. Met een open wereld om te verkennen zou het veel vrijheid in het spelen moeten geven. Ik ben echt fan van De Sims, maar het idee dat voor alle kleine dingetjes betaald moet worden en dat er uitbreidingen worden gemaakt waar maar weinig mensen op zitten te wachten, dat voelt als een doekje voor het bloeden. Er komt nieuwe content, maar is de huidge route wel wat spelers willen en nodig hebben?

Paralives lijkt hiermee wat de strijd aan te gaan. Er is niets gezegd over aanvullende content of hoe ze hiermee om zullen gaan, dat zullen we moeten afwachten. Maar voor nu lijkt het mij een heerlijk frisse wind in de wilde wereld van levenssims. Paralives komt overigens van parallel lives (paralelle levens), omdat ze speler verschillende levens naast elkaar kan laten bestaan en ze hiervoor de nodige ruimte kan geven.

Paralives komt op 25 mei naar Steam. Check ook even hun YouTube kanaal waar je meer beelden vind van de game en de gameplay.

Reacties

Nog geen reacties. Waarom begin je de discussie niet?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *